Programa scolara auto si cum influenteaza ea SIGURANTA CIRCULATIEI ?

 Prin lege, orice scoala de soferi este obligata sa presteze o programa minimala de invatamant . Aceasta programa se refera atat la pregatirea teoretica cat si la cea practica a cursantilor. Bineinteles ca aceasta difera de la o categorie la alta si mai mult, difera chiar si la aceasi categorie, in functie de categoriile detinute anterior de cursant. Lucru important este ca acest plan de invatamant este unul obligatoriu dar in acelasi timp este unul MINIMAL , lucru neexplicat cursantilor de majoritatea scolilor. Cursantul este obligat sa sustina la terminarea orelor de teorie un examen , ce trebuie promovat , ca sa poata incepe cursul practic . De asemenea, la terminarea orelor de conducere , cursantul trebuie sa promoveze un examan practic tot in cadrul scolii de soferi ce a urmat-o . De aici apare o intrebare simpla : toti cursantii promoveaza examenele din cadrul scolilor de soferi … si totusi PROMOVABILITATEA la examenul cu politia este undeva , la nivelul tarii , de 30% . Interesant nu ? Realitatea este una : orice scoala de soferi este o societate comerciala si ca orice societate pune pe primul plan PROFITUL . Sunt convins ca multi patroni de scoli vor sari ca arsi la aceasta afirmatie , dar cifrele NU MINT !

 Un alt aspect important este numarul de kilometri ce trebuie parcursi la fiecare categorie . Acestia sunt prevazuti in programa scolara dar, subliniez, acestia sun un numar minim de kilometri . De exemplu, categoria B prevede 300 de km . Este absurd sa credem ca cineva ce nu a avut nici o tangenta cu autoturismul va deveni sofer in 300 de km !!! Urmand firul logicii , pretul scolii este facut ( calculat ) la acest numar minim de km . Instructorul, angajat al unei scoli de soferi , va primi de la scola combustibil pentru acest numar minim (repet) de km . Evident ca din acestia mai trebuie sa mearga si el „la piata” . Si uite asa ajungem la situatia hilara , dar tragica , ca toti cursantii promoveaza examenele de la scoala si doar 30% trec de primul examen cu politia .

 Pentru ca argumentatia sa aiba un fir logic va voi exemplifica ce au continut legile de-a lungul timpului referitor la kilometri minimi parcursi .
1. Pe vremea lu’ impuscatu pregatirea practica la categoria B insemna minim 500 de km.
2. Dupa revolutie si pana in 2009 au fost prevazuti 400 km.
3. Incepend din 2009 acestia (km) au scazu la 300 .
Interesant, traficul si numarul de masini s-a inzecit iar cursantii sunt obligati sa parcurga doar jumatate din traseul ce-l faceau cei care obtineau permisul inainte de 1990. Ca sa nu mai pun la socoteala, ca s-a scos si proba de poligon , care era eliminatorie , precum si traseul de noapte din examenul cu politia ! Toate acestea sunt consecinte ale legilor prost facute cu ajutorul si la propunerile (a se citi PRESIUNILE) federatiei nationale patronala a formatorilor din transportul rutier din Romania F.N.P.F.T.R.R . Explicatia este una simpla , in 2009 in plina criza economica , cand pretul combustibilul a crescut de vreo 3 ori , ca sa nu se scumpeasca (cat ar fi trebuit) scoala auto , patronatele de scoli au propus scaderea drastica a numarului de km. „Rezultatele” nu s-au lasat asteptate si ca atare si promovabilitatea a luat-o la vale. Dar ce importanta are? Societatile „comerciale” (scolile auto) nu sunt afectate deloc, din contra as zice eu , cursantul fiind nevoit sa mai plateasca o data , de 2 ori …de 10 ori ore suplimentare , cat e cazul, pana reuseste sa obtina permisul auto. Ba mai mul de atat, in 2014 F.N.P.F.T.R.R a reusit sa implementeze o lege prin care elimina efectiv de pe piata instructorii auto autorizati ( independenti ) . De ce sa mai aibe concurenta , ca doar ei trebuie sa faca BANI ! Deocamdata nu le-a iesit , legea fiind atacata in instanta de instructori , dar cu siguranta pana la urma vor gasi o solutie „legala” de a-i elimina.
Si acum ma intorc la titlu : Ce inseamna programa scolara auto si cum influenteaza ea SIGURANTA CIRCULATIEI ? Raspunsul il veti da dumneavoastra !

 Ps : A nu se citi ca laud instructorii autorizati si denigrez scolile de soferi. Padure fara uscaturi ne exista. Este pur si simplu o insiruire de evenimente „istorice” dar de mare actualitate.